Een Betere Zangtechniek Zit Tussen Je Twee Oren

mindset Oct 18, 2022

Heb jij het ook al het gevoel gehad dat je thuis een nummer zingt en alles supergoed lukt, maar eens er iemand meeluistert alles verkeerd lijkt te lopen? In de aflevering van vandaag leer ik jou hoe je van dat gevoel af geraakt.

De aflevering van vandaag is geïnspireerd op een samenwerking die ik had met iemand. Samen met die persoon had ik een 1-op-1-sessie waarin we ‘Shallow’ van Lady Gaga zongen. In dat nummer zit een krul waar die persoon thuis heel goed op had geoefend. Maar van zodra we het nummer samen zongen, geraakte die persoon gefrustreerd omdat die krul niet meer lukte zoals thuis.

Dit is iets wat ik bij heel veel zangers herken waarmee ik samenwerk. Misschien herken je dat ook bij jezelf. Dan gaat thuis alles supergoed, maar van zodra je hetzelfde nummer voor iemand anders zingt, reageert je lichaam anders. Je ervaart bv. veel meer spanning of je gedachten gaan alle kanten op. 

 

Van zangtechniek…

Heel veel zangers denken dan, om dit probleem om te lossen, dat ze nog veel meer moeten focussen op hun zangtechniek. Dat is ook wat we bij de persoon van hierboven hebben gedaan. We hebben toen een twintigtal minuten gefocust op ‘twang’, ademsteun, resonantieruimte, enzovoort.

Tot het gesprek meer richting de emoties ging, de frustratie, de prestatiedrang, en we op het moment kwamen waarop zangtechniek ons niet meer ging helpen. Dat is vaak een punt dat zangers niet opmerken. Dat is waarom met een coach werken zo goed is, want die ziet die blinde vlekken en helpt jou om die ook te zien. Heel vaak denken we als zanger dat we zangtechnisch moeten doorduwen, maar soms is het net door dat los te laten dat het er makkelijker uitkomt.

 

… naar een andere mindset

Zo ook met die ene persoon. Eens we alle emoties konden loslaten, en zonder te focussen op het zangtechnische, kwam het er ineens gewoon uit zoals het moest! En zangtechnisch deed die persoon het allemaal perfect! We waren niet aan het nadenken over zangtechniek, maar bevonden ons in een andere emotionele staat.

Stel dat je een nummer zingt met een hoge noot in. Misschien denk je dan “oei, die hoge noot is heel moeilijk, ik ben er bang van.” Dan voel je de stress ook stijgen naarmate die hoge noot dichterbij komt. 

Ik heb dat vroeger zelf ook meegemaakt, toen ik mijn kopstem nog niet had ontwikkeld. Ik durfde toen geen hoge noten zingen, dus hoe dichter die noten kwamen, hoe meer spanning ik begon te voelen in mijn lichaam. En spanning in je lichaam zet zich ook op je stem, met als resultaat dat die noten er heel genepen en gespannen uit kwamen. 

Dat willen we dus niet. We willen die hoge noten juist heel ontspannen kunnen zingen. En alles begint bij hoe we in dat nummer staan, welke emoties we voelen, welke overtuigingen we hebben. Alles begint bij het innerlijke. 

Want als ik zou denken “die hoge noot is geen enkel probleem, ik weet dat ik zangtechnisch alle tools in mijn rugzak heb zitten, die hoge noot komt er wel uit”, dan zal ik mij daar geen zorgen over maken. Mijn lichaam en mijn stem zullen ook reageren op dat zelfvertrouwen, en zullen dus heel ontspannen, heel open en rustig zijn. En dan komt die hoge noot er veel gemakkelijker uit. 

Het is dus belangrijk een balans te vinden, het punt te zien waarop het geen zin meer heeft om op het zangtechnische te werken, dat los te laten en te kijken naar hoe we in dat nummer staan. Wat is onze innerlijke staat op dat moment?

 

Mindsetshift

Dat was de sleutel bij die ene persoon. In nog geen vijf minuten na ons gesprek over het loslaten van frustratie, het loslaten van die innerlijke criticus, hadden we de hele shift gemaakt en kwam die krul er zo mooi uit!

Dus ik wil je uitdagen om daar de komende week bij te blijven stilstaan. Hoe vaak zit jij in je hoofd je zorgen te maken over een bepaalde hoge noot of een moeilijke passage, en hoe reageert je lichaam daarop? En probeer dat vervolgens om te keren naar rust en vertrouwen. 

Probeer het eens uit! Laat het mij in de comments hieronder zeker weten als jij de uitdaging aangaat. 

 

En verder?

Het is natuurlijk belangrijk dat we zangtechnisch kunnen vertrouwen op ons spiergeheugen. Zangtechniek is als een rugzak waar verschillende technieken in zitten, en je kan erop vertrouwen dat die er zijn, je kan erop vertrouwen dat je stem en je lichaam dat allemaal aan kunnen. Net zoals je erop kan vertrouwen dat je automatisch ademt terwijl je slaapt. 

Mocht je daar nog verder in willen gaan, dan nodig ik je heel graag uit voor deze (gratis) workshop:

www.zanglesmetmaggie.be/zangtechniek   

Ik wil je opnieuw heel erg bedanken om jouw tijd hier weer samen mij te hebben doorgebracht, en heel graag tot volgende week! Tot dan!