Zo kan je “All Of Me” van John Legend Zingen

zangtechniek Apr 09, 2024

Wil jij ook al heel lang weten hoe je ‘All of me’ van John Legend moet zingen? In de aflevering van deze week leer ik jou hoe dat moet.

Vooraleer we erin vliegen, wil ik je toch eerst nog op een aantal gevaren wijzen.

Veel beginnende zangers zetten namelijk vaak gewoon een nummer op om mee te zingen, zonder echt stil te staan bij de zangtechnieken die in dat nummer gebruikt worden. Zo groei je natuurlijk niet als zanger. Dat is wat we vandaag uiteraard wel zullen doen.

Ook kopiëren beginnende zangers heel vaak de manier van zingen van de originele zanger. Het is iets wat we van kindsbeen af hebben gedaan: we leerden door te spiegelen. Maar tijdens het zingen is dat niet altijd de meest efficiënte manier.

Elke stem is namelijk uniek, dus zal de zangtechniek die jij nodig hebt om een nummer te kunnen zingen anders zijn dan voor de originele zanger. Het resultaat kan wel hetzelfde zijn, maar de weg ernaartoe zal verschillen.

Dat is onmiddellijk ook de grote disclaimer bij deze aflevering: wat we vandaag zullen zien, zijn richtlijnen, niét de beste manier om dit nummer te zingen. Als de zangtechnieken die je hieronder zal zien niet werken voor jou, ga dan op zoek naar technieken die wel werken.

Het belangrijkste is dat je een visie hebt over hoe je wilt dat het nummer klinkt, waarna we kunnen kijken met welke zangtechnieken je daar het beste geraakt. En die kunnen dezelfde zijn als van de originele zanger, maar die kunnen ook verschillen.

Ten derde nemen sommige beginnende zangers heel enthousiast een nummer onder de loep, maar gaan ze de week daarop verder met een ander nummer. Dat is natuurlijk goed om variatie te hebben, maar een getrainde zanger neemt meer tijd voor een nummer. Hij zal doorgaan met dat nummer totdat hij er alles heeft uitgehaald, zowel op zangtechnisch vlak, maar ook op vlak van performance en storytelling.

Ik wil je dus uitnodigen om hetzelfde te doen, en een nummer uit te kiezen dat je al lang wilt leren zingen, alle facetten ervan te bekijken en deze helemaal onder de knie te krijgen. Ik garandeer je dat het je enorm zal helpen in je zangontwikkeling.

Zoals je weet vertrekken we bij alles wat we hier doen vanuit de vier pijlers van de Zing Je (Zelf) Vrij-formule: mindset, zangtechniek, creativiteit, en verbinding. In deze aflevering zitten we in de tweede pijler, en gaan we kijken hoe we zangtechniek kunnen gebruiken om stemvrijheid te ervaren.

 

‘All of me’

Laat ons erin vliegen met John Legends ‘All of me’. Vanaf minuut 05:28 in de video hierboven zingen we eerst samen eens de eerste strofe en het refrein door.

What would I do without your smart mouth
Drawing me in, and you kicking me out?
You've got my head spinning, no kidding
I can't pin you down
What's going on in that beautiful mind?
I'm on your magical mystery ride
And I'm so dizzy, don't know what hit me
But I'll be alright

My head's under water
But I'm breathing fine
You're crazy, and I'm out of my mind

'Cause all of me loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections
Give your all to me, I'll give my all to you
You're my end and my beginning
Even when I lose, I'm winning
'Cause I give you all of me
And you give me all of you, oh-oh

 

  • Strofe 1: borststem

De eerste strofe is vrij eenvoudig, en zingen we volledig in onze borststem.

>> Zing mee vanaf minuut 08:00

  • Pre-chorus: borstem <> mix voice

Bij de pre-chorus (vanaf ‘My head’s under water’) zullen sommige zangers, vooral vrouwen, naar mix voice moeten gaan. Wanneer je alles in borststem zou willen zingen, zal je namelijk al snel spanning ervaren, vooral bij het woord ‘head’ in de eerste zin. Om de neiging om te duwen op je stem tegen te houden, zal je moeten schakelen naar mix voice. Aan jou om te zoeken waar dat schakelpunt ligt.

 

>> Zing mee vanaf minuut 11:07

  • Refrein: borststem <> mix voice / kopstem

In het refrein schakelen we opnieuw tussen onze stemregisters om spanning op onze stem te vermijden. Verschillende noten zitten namelijk op het schakelpunt tussen borststem en mix voice. Het hangt dus af van je stem waar het schakelpunt zitten. Mocht je mix voice nog niet ontwikkeld zijn, of heb je hem nog niet helemaal gevonden, dan kan je ook overschakelen naar je kopstem.

 

>> Zing mee vanaf minuut 14:04

Nu je weet waar je moet schakelen tussen je stemregisters, gaan we wat klankkleur toevoegen aan het refrein. Dat zullen we doen door ‘bite’ toe te passen. ‘Bite’ klinkt een beetje alsof je in een grote appel bijt.

 

>> Zing mee vanaf minuut 16:16

  • Einde refrein: borststem <> kopstem

In de laatste twee zinnen van het refrein schakel je opnieuw tussen borst- en kopstem (of mix voice) om de hoge noten in dit stukje te zingen.

 

>> Zing mee vanaf minuut 17:49

Om te eindigen zingen we alles nog eens helemaal door met de zangtechnieken die we hierboven hebben gezien. Nadien kan je die ook gaan toepassen op de tweede strofe en het tweede refrein.

 

>> Zing alles nog eens door vanaf minuut 19:28

Wil je nog meer te weten komen over de verschillende zangtechnieken die we hierboven hebben gezien? Meld je dan zeker aan voor de Singing Insiders-community, waarin je nog veel meer theoretische achtergrond krijgt over deze zangtechnieken. Je komt er ook terecht in een warme community van gepassioneerde zangers die elkaar motiveren en het beste in zichzelf naar boven halen!

 

‘Ontdek de krachtigste zangtechniek’

Een nummer goed uitvoeren, zoals we deze week hebben gedaan, lukt natuurlijk niet zonder een goede zangtechnische basis. Daarom geef ik binnenkort een (gratis!) workshop, ‘Ontdek de krachtigste zangtechniek’. Daarin leer je de belangrijkste zangtechniek om zonder spanningen, heesheid of onzekerheden te zingen. Ze zal je helpen om je stemkleur warmer, ronder en helderder te maken, en om die hoge noten met heel veel ontspanning te kunnen zingen.

Ik nodig je dus heel graag uit voor die workshop. Het enige wat je nog hoeft te doen is je aanmelden via zanglesmetmaggie.be/zangtechniek. Ik zie je heel graag daar!

Ik wil je ten slotte bedanken om hier samen met mij opnieuw een stukje van jouw tijd te hebben doorgebracht en aan jouw zangontwikkeling te hebben gewerkt. Ik zie je heel graag volgende week terug. Tot dan!